CREEM FUTURS LECTORS




Són les dotze menys deu quan es posa al llit. És tard perquè ha de matinar però no vol adormir-se sense haver llegit una mica més de la novel·la que té entre mans. La té totalment atrapada. Llàstima que no tingui més hores per poder devorar paràgraf a paràgraf aquestes meravelloses obres impreses en paper. Per a ella, són petits tresors que la fan escapar de les seves responsabilitats, de les seves preocupacions, on coneix mil personatges que li fan volar la imaginació fins a llocs insospitats i viu històries que probablement mai viurà en la seva pell.

Quan decideix tancar el llibre perquè ja és realment tard, ho fa preguntant-se com pot ser que els seus fills no estimin la lectura com ho fan ella i el seu marit.
El petit tot just comença a aprendre a llegir però el gran, que ja en sap, no vol ni veure les lletres! Com han d'aconseguir que en Xavier no els faci viure una escena cada vegada que "toca" llegir? Esperen que amb el petit sigui més fàcil...

Com tota activitat que no tenim automatitzada, es fa més pesada pel fet d'haver d'estar molt concentrats, pensant cada pas que hem de fer. Us recordeu aprenent a conduir? Mentre portàvem la “L” d’aprenent a la lluna de darrere del cotxe havíem de concentrar-nos molt en tot el que passava fora del cotxe: que no ens sortís un vianant, vigilar les dimensions del vehicle per no tocar els cotxes que eren aparcats... De la mateixa manera havíem de pensar en prémer l'embragatge, canviar de marxa i deixar anar paulatinament el pedal mentre donàvem gas a poc a poc. Tot era complicat i requeria molt d'esforç però estàvem entusiasmats perquè era el nostre passatge a la llibertat. Prou autobusos ni pares i mares fent de taxistes. Podíem anar on volguéssim. 
En aquest cas la motivació era clara però en el cas de la lectura... Quina motivació tenen? La “tele” ja els “explica” les històries que trobarien als llibres, per tant, la cosa es complica.

No és gens fàcil trobar la manera de motivar els nens perquè gaudeixin de la lectura. Com el conduir, al principi els requereix molt d'esforç i els cansa però han d'entendre que qualsevol activitat millora i es fa automàtica seguint un únic camí: la pràctica. Així que ja tenim a tots els pares buscant alternatives per demostrar als nens que la lectura és gratificant.

Plantegem-nos, primer, per què volem que els nens siguin lectors. Per què és tant important la lectura? I no estem parlant de tenir la tècnica de la lectura sinó d’aconseguir que els nens siguin lectors crítics. 

Les conclusions dels estudis realitzats en el terreny de la lectura ens indiquen que els nens lectors tenen més agilitat mental, tenen més bon rendiment acadèmic, tenen més cultura i, com a conseqüència, acostumen a treure millors notes (Guia pràctica per a fills lectors, 2008).

A més a més, es pot destacar una millora en: 
El coneixement, el vocabulari, l’ortografia, la gramàtica, la fluïdesa en l’expressió oral i escrita, el pensament autònom, la capacitat crítica, la imaginació i creativitat (Guia pràctica per a fills lectors, 2008)

Com a regla general, els nens lectors:
Són bons estudiants
Mostren una major disposició a atendre les explicacions
Es concentren més
Augmenten la capacitat retentiva i memorística
Comprenen i assimilen amb més rapidesa els conceptes nous

(Guia pràctica per a fills lectors, 2008)

Tots aquests motius, que són una gran font de motivació perquè els pares facin l’esforç de convertir els seus fills en lectors, no són suficients per a aconseguir la motivació en ells. El que els motivarà serà la recompensa que les lectures contenen en si mateixes: la diversió, l’entreteniment, l’aprenentatge de coses interessants, etc.  Per a cada nen en serà una de diferent, o totes. El nostre objectiu principal ha de consistir en què el nen GAUDEIXI.

No hi ha solucions màgiques i cap nen és igual que un altre però aquí us deixem alguns petits consells que poden facilitar-vos aquesta tasca:

- Explicar-los contes. Des de ben menuts comencen a aprendre que d’un llibre se’n treuen històries distretes i divertides que els fan passar una bona estona  i els acosten als pares, ja que s’estableix un vincle molt afectuós amb aquesta pràctica.

- Mirar els dibuixos dels llibres. Ja sigui seguint la vostra explicació o inventant-se una història imaginant el que pot passar a partir del dibuix.
És molt positiu que es puguin extreure jocs del llibre (inventar-se nous finals, representar el conte com si fos una obra de teatre, inventar-se un conte amb els mateixos personatges, etc.); han de relacionar la lectura i els llibres amb diversió.

- Predicar amb l’exemple. Els pares són els models que segueixen els nens així que si a casa veuen el pare i la mare llegint freqüentment (una novel·la, les instruccions del forn nou, revistes, etc.) és més probable que ells imitin l’hàbit. És molt significatiu que descobreixin que la lectura els aporta molts coneixement útils (saber com funciona el forn nou llegint el llibre d’instruccions, saber què passa a la vida dels seus cantants preferits per mitjà de les revistes del cor, etc.).

- Els llibres, tot i que se’ls ha de respectar com a tots els objectes, han de ser elements “normals” a la casa. És positiu que els nens els vegin: un llibre de receptes a la cuina, un a la tauleta del menjador, un altre a la tauleta de nit dels pares, etc. No tenir els llibres com a objectes de decoració que no puguin tocar sols.

- Els llibres poden formar part de la quotidianitat: els podem tenir en compte com a opció per a regalar en qualsevol celebració, poden ser un tema de conversa habitual així com destacar la importància de la diada del llibre per Sant Jordi. Els nens veuen que els llibres són valorats i ells també aprenen a fer-ho.

- Hem de procurar que les lectures siguin adequades a la seva edat.

- És important que les lectures tractin d'algun tema del seu interès. El que ens interessa ara és que hi trobi gust i llegeixi per millorar. Si hi ha un tema del que en vol aprendre coses (futbol, nines, princeses, planetes, etc.) busquem lectures relacionades i intentem-ho.


- Les lectures haurien de ser curtes al principi. Si quan comencen veuen que és una tasca cansada i el text és molt llarg, ja s'han desmotivat des de l'inici i és difícil aconseguir una bona lectura partint d'aquí. Per tant, procurem que visualment el text sigui agradable.

- Pot ajudar que en mig de les frases hi hagi dibuixos substituint algunes paraules. Fan que visualment sigui més atractiu i la lectura és més amena perquè integra el joc de dir el nom dels dibuixos en lloc de llegir la paraula.

- Els pot interessar una història on els personatges siguin coneguts: ell mateix, els seus germans, amics o pares. És una tasca que dóna feina perquè han de buscar una història  i canviar els noms dels personatges però avui en dia, amb la quantitat de contes que trobem a Internet, ens és molt més fàcil. Només cal canviar els noms dels personatges per coneguts del vostre fill i imprimir-ho. És probable que, tractant-se de gent que aprecia, vulgui saber què els passa en la història.

Esperem que alguna d’aquestes idees us siguin d’utilitat perquè els vostres fills trobin la motivació per seguir llegint i gaudir-ne com la mare d’en Xavier. 

Cal destacar, però, que aquests consells no són absoluts ni són els únics, però us animem a què  ho intenteu i no desespereu.

Us convidem a què ens feu arribar quina tàctica utilitzeu per motivar els nens en la lectura i que ens expliqueu el resultat d’aplicar alguna de les que us proposem. Segur que tots els lectors us estaran agraïts.


Núria Esteve
com_UNICA'T




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada