CREEM FUTURS LECTORS

Quan decideix tancar el llibre perquè ja és realment tard, ho fa preguntant-se
com pot ser que els seus fills no estimin la lectura com ho fan ella i el seu
marit.
El petit tot just comença a aprendre a llegir però el gran, que ja en sap, no
vol ni veure les lletres! Com han d'aconseguir que en Xavier no els faci viure
una escena cada vegada que "toca" llegir? Esperen que amb el petit
sigui més fàcil...
Com tota activitat que no tenim automatitzada, es fa més pesada pel fet
d'haver d'estar molt concentrats, pensant cada pas que hem de fer. Us recordeu aprenent a conduir? Mentre portàvem la “L” d’aprenent a la lluna de
darrere del cotxe havíem de concentrar-nos molt en tot el que passava fora del
cotxe: que no ens sortís un vianant, vigilar les dimensions del vehicle per no
tocar els cotxes que eren aparcats... De la mateixa manera havíem de pensar en
prémer l'embragatge, canviar de marxa i deixar anar paulatinament el pedal
mentre donàvem gas a poc a poc. Tot era complicat i requeria molt d'esforç però
estàvem entusiasmats perquè era el nostre passatge a la llibertat. Prou
autobusos ni pares i mares fent de taxistes. Podíem anar on volguéssim.
En aquest cas la
motivació era clara però en el cas de la lectura... Quina motivació tenen? La
“tele” ja els “explica” les històries que trobarien als llibres, per tant, la
cosa es complica.
No és gens fàcil trobar la manera de motivar els nens perquè gaudeixin de la
lectura. Com el conduir, al principi els requereix molt d'esforç i els cansa
però han d'entendre que qualsevol activitat millora i es fa automàtica seguint
un únic camí: la pràctica. Així que ja tenim a tots els pares buscant
alternatives per demostrar als nens que la lectura és gratificant.
Plantegem-nos, primer, per què volem que els nens siguin lectors. Per què és tant
important la lectura? I no estem parlant de tenir la tècnica de la lectura sinó
d’aconseguir que els nens siguin lectors crítics.
Les conclusions dels
estudis realitzats en el terreny de la lectura ens indiquen que els nens
lectors tenen més agilitat mental, tenen més bon rendiment acadèmic, tenen més
cultura i, com a conseqüència, acostumen a treure millors notes (Guia
pràctica per a fills lectors, 2008).
A més a més, es pot
destacar una millora en:
El coneixement, el vocabulari, l’ortografia, la gramàtica, la fluïdesa en l’expressió oral i escrita, el pensament autònom, la capacitat crítica, la imaginació i creativitat (Guia pràctica per a fills lectors, 2008)
El coneixement, el vocabulari, l’ortografia, la gramàtica, la fluïdesa en l’expressió oral i escrita, el pensament autònom, la capacitat crítica, la imaginació i creativitat (Guia pràctica per a fills lectors, 2008)
Com a regla
general, els nens lectors:
Són bons
estudiants
Mostren una major
disposició a atendre les explicacions
Es concentren més
Augmenten la
capacitat retentiva i memorística
Comprenen i assimilen
amb més rapidesa els conceptes nous
(Guia pràctica per a fills lectors, 2008)
|
Tots aquests motius,
que són una gran font de motivació perquè els pares facin l’esforç de convertir
els seus fills en lectors, no són suficients per a aconseguir la motivació en
ells. El que els motivarà serà la recompensa que les lectures contenen en si mateixes: la diversió, l’entreteniment, l’aprenentatge de coses interessants,
etc. Per a cada nen en serà una de
diferent, o totes. El nostre objectiu principal ha de consistir en què el nen
GAUDEIXI.
No hi ha solucions
màgiques i cap nen és igual que un altre però aquí us deixem alguns petits
consells que poden facilitar-vos aquesta tasca:
- Explicar-los contes. Des de ben menuts comencen a aprendre que d’un
llibre se’n treuen històries distretes i divertides que els fan passar una bona
estona i els acosten als pares, ja que
s’estableix un vincle molt afectuós amb aquesta pràctica.
- Mirar els
dibuixos dels llibres. Ja sigui seguint la vostra explicació o inventant-se
una història imaginant el que pot passar a partir del dibuix.
És molt positiu que
es puguin extreure jocs del llibre (inventar-se nous finals, representar el
conte com si fos una obra de teatre, inventar-se un conte amb els mateixos
personatges, etc.); han de relacionar la lectura i els llibres amb
diversió.
- Predicar amb
l’exemple. Els pares són els models que segueixen els nens així que si a casa veuen el pare i la mare llegint
freqüentment (una novel·la, les instruccions del forn nou, revistes, etc.) és
més probable que ells imitin l’hàbit. És molt significatiu que descobreixin que
la lectura els aporta molts coneixement útils (saber com funciona el forn nou
llegint el llibre d’instruccions, saber què passa a la vida dels seus cantants
preferits per mitjà de les revistes del cor, etc.).
- Els llibres, tot i
que se’ls ha de respectar com a tots els objectes, han de ser elements
“normals” a la casa. És positiu que els nens els vegin: un llibre de
receptes a la cuina, un a la tauleta del menjador, un altre a la tauleta de nit
dels pares, etc. No tenir els llibres com a objectes de decoració que no puguin
tocar sols.
- Els llibres poden formar
part de la quotidianitat: els podem tenir en compte com a opció per a regalar en qualsevol celebració, poden ser un tema de conversa
habitual així com destacar la importància de la diada del llibre per Sant
Jordi. Els nens veuen que
els llibres són valorats i ells també aprenen a fer-ho.
- Hem de procurar
que les lectures siguin adequades a la seva edat.
- És important que
les lectures tractin d'algun tema del seu interès. El que ens interessa
ara és que hi trobi gust i llegeixi per millorar. Si hi ha un tema del que en
vol aprendre coses (futbol, nines, princeses, planetes, etc.) busquem lectures
relacionades i intentem-ho.
- Les lectures haurien de ser curtes al principi. Si quan comencen veuen que és una tasca cansada i el
text és molt llarg, ja s'han desmotivat des de l'inici i és difícil aconseguir
una bona lectura partint d'aquí. Per tant, procurem que visualment el text
sigui agradable.
- Pot ajudar que en
mig de les frases hi hagi dibuixos substituint algunes paraules. Fan que
visualment sigui més atractiu i la lectura és més amena perquè integra el joc de dir el nom dels dibuixos en lloc de llegir la paraula.
- Els pot interessar una història on els personatges siguin coneguts: ell
mateix, els seus germans, amics o pares. És una tasca que dóna feina perquè han de buscar una història i canviar els noms dels personatges
però avui en dia, amb la quantitat de contes que trobem a Internet, ens és molt
més fàcil. Només cal canviar els noms dels personatges per coneguts del vostre
fill i imprimir-ho. És probable que, tractant-se de gent que aprecia, vulgui
saber què els passa en la història.
Esperem que alguna
d’aquestes idees us siguin d’utilitat perquè els vostres fills trobin la
motivació per seguir llegint i gaudir-ne com la mare d’en Xavier.
Cal destacar,
però, que aquests consells no són absoluts ni són els únics, però us animem a què
ho intenteu i no desespereu.
Us convidem a què ens feu arribar quina tàctica utilitzeu per motivar els nens
en la lectura i que ens expliqueu el resultat d’aplicar alguna de les que us
proposem. Segur que tots els lectors us estaran agraïts.
Núria Esteve
com_UNICA'T
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada